27 de novembre del 2012

Plagiocefàlia postural

La visita dels quatre mesos a la infermera del pediatre va donar molt de sí. Només entrar em va fer notar la forma del cap del meu fill, senyalant-me la part plana del darrere. Jo, si us he de ser sincera, quasi ni me n'havia adonat. Sí que li veia més planeta del normal, però no pensava que fos res greu.
Doncs és una plagiocefàlia a causa d'estar moltes hores ajagut panxa enlaire, postura en la que tot el pes del cap fa pressió contra el matalàs.
Es una afectació que tenen un  gran nombre de nadons, amb major o menor grau de complicació, i és a causa sobretot del fet de posar a dormir els nadons panxa enlaire.
Des que als anys  90 els pediatres van recomanar canviar la postura de son dels nens de panxa avall a panxa enlaire per evitar la mort sobtada del lactant, s'ha reduït el nombre de defuncions dels nadons, però han augmentat el nombre de nens amb deformacions del crani.
Aquestes se solen iniciar durant els primers tres mesos, quan els nadons encara no controlen el cap i estan molt temps dormint, col·locats contínuament en la mateixa posició.
Jo recordo que en la primera visita que vam fer al pediatre, quan el meu fill encara no tenia cap afectació,  ens va avisar sobre les mesures per prevenir la plagiocefàlia. Jo vaig pensar que això era una cosa que no ens passaria, pensava que només succeïa als nens que restaven tot el dia al bressol sense que es canviés mai la seva postura. Pensava que era propi de tipus de criança que no potenciaven el contacte, que no permetien tenir el nadó en braços massa temps. Així que  tot i que quan estava despert sí que adoptava postures diferents, durant la nit no alternava la seva posició al bressol.
I aquest deu haver estat l'error. A més, s'hi ha afegit el fet que el meu fill ha dormit molt durant aquests tres primers mesos, llargues migdiades matí i tarda. És també un nadó gran, i el pes del cap és major. No us podeu imaginar el malament que em vaig sentir  ahir quan  vaig ser conscient que possiblement una major prevenció hagués evitat aquest defecte!! Sort que ara ja no dorm tant durant el dia i cada cop serà més fàcil que estigui estones llargues ajagut panxa avall o assegut a l'hamaca. I el portaré més al fulard! En aquesta fotografia s'observa com té la part del darrera més recta: 


  
Existeixen solucions per a prevenir la plagiocefàlia i, en el meu cas en que ja s'ha començat a formar, posar-hi remei. Tots aquells que teniu nadons d'entre 0 i 3 mesos, és important que les porteu a terme! Són instruccions extretes de la pàgina de l'Hospital de Sant Joan de Déu:
  • A partir del primer mes, mentre estigui despert i vigilat, s’haurà de posar el nadó, a estones, recolzat sobre l’abdomen. D’aquesta manera es descarregarà el crani de la pressió gravitatòria continuada, enfortint a més els músculs del coll i la columna i preparant-los per gatejar. És molt probable que, des del principi, al nen no li agradi i plori, però poc a poc s’acostumarà i serà un bon moment per al joc i la creació de vincles amb pares i cuidadors.
  • Resultarà molt útil per millorar el control cefàlic col·locar entre el pit i el terra una tovallola enrotllada, un coixí o fins i tot la cama dels pares o cuidadors.
  • A partir del tercer mes, posant davant un mirall i joguines sonores i lluminoses s’afavorirà el manteniment de la posició, estimulant l’exercici dels seus sentits.
  • A qualsevol edat, s’han de promocionar els jocs que evitin el decúbit supí. Per exemple, posant-lo en decúbit pron sobre la panxa o els genolls dels pares: se li pot fer «volar com en Superman», etc.
  • En les cadiretes de passeig s’haurà d’evitar que el cap del nadó estigui lateralitzada durant períodes prolongats. Els portabebès poden ser una bona opció. El nen s’haurà de col·locar, com a posició preferent, encarat al portador, perquè la curvatura vertebral no es vegi sotmesa a posicions poc anatòmiques, i amb els genolls lleugerament més elevades que la zona glútia, de manera que estigui assegut i no penjat, recaient la màxima pressió sobre la zona genital. En aquesta posició les cames quedaran en «llibre obert», postura idònia per a la prevenció i tractament de la displàsia de maluc.
  • Els coixins de suport del crani dissenyats per reduir la pressió poden ser d’utilitat, però no es coneix cap estudi comparatiu amb les mesures posicionals que demostri la seva major o menor efectivitat.
Podeu trobar més informació a:

Plagiocefalia postural: un problema cada vez más común 


Diario de una mamá pediatra: plagiocefalia postural


“Dormit boca amunt, despert boca avall”. Objectiu: evitar deformitats en el cap dels nadons 



Espero que no us hi hagueu de trobar mai, i per això el millor és fer una bona prevenció!

11 comentaris:

  1. A mi també em van dir que en tenia...són molts els nens que en tenen! En la majoria de casos, crec que es resolen al cap d'uns mesos. Nosaltres vam intentar fer algunes de les mesures que dius i mai més m'han dit res. Tot i que, si t'he de ser sincera, crec que va ser més perquè ella de seguida va començar a aguantar el cap, que no pas pel que nosaltres feiem...

    ResponElimina
  2. L'Andreu quan era bebè tenia això (acabo d'assabentar-me que té nom i tot). Jo sempre anava a la infermera com una histèrica i li deia: "mira com té el cap! Això s'arregla?" I la infermera sempre em deia que ja podia estar tranquil·la que en quant el nen fos una mica més grandet se li arreglaria sol.

    Efectivament, no hi ha ni rastre del "coco-plano" (nosaltres li dèiem així) i el cert és que no vam fer absolutament res al respecte.

    Estic amb l'anna en que això marxa quan el nen comença a no estar tanta estona estirat i no pas tant pel que nosaltres fem.

    ResponElimina
  3. No sabeu lo molt que em tranquilitzen els vostres comentaris!!!! Ja suposava que amb el temps es va arreglant, però quan ho estàs vivint és inevitable pensar en tot de coses que poden passar...

    ResponElimina
  4. Jo no m'hi vaig trobar però n'he conegut un parell de casos i s'han solucionat perfectament. En canvi el fill d'una amiga té el cap ben platicèfal, però en aquest cas ve de família, el seu pare també el té i no es deu a temes posturals. Tranquila, que no és res greu i ja veus que té remei.

    ResponElimina
  5. No t'amoinis per res i sobretot treu-te de sobre aquest sentiment de culpabilitat tan tipic de mare! es soluciona be, no es greu i has trobat la solució a temps. Anims super mami! :-)

    ResponElimina
  6. Moltes gràcies pels ànims, Mirashka i Kira! La veritat és que avui ja estic més tranquil.la!

    ResponElimina
  7. El baby ho va tenir en un costat del cap i ara que te gairebé 2 anys gairebé no es nota. Les èpoques que coincidia que feia les migdia des al cotxet o estirat a la cadira se li empitjorava molt. Li vaig comprar el coixí amb el Forat al mig, si vols te'l regalo guapa

    ResponElimina
  8. Envia'm un privat si vols el coixí i te l'envio per correu

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies MamaModerna per l'oferiment!!! Però seria massa despesa entre l'enviament i tot, ja me'l compraré segurament. Tot i que no ho tinc clar, ja que segons sembla va bé com a mesura preventiva els tres primers mesos. Tu el vas fer servir sempre?Fins quans mesos?? Vas notar-hi millora?? Tinc moltes preguntes, ja ho veus!!!:)

      Elimina
    2. No pesa gens, es un coixí petit en forma de cor i amb un forat al mig. Jo el vaig descobrir i comprar tard ja que es fins als 6 mesos

      Elimina
  9. Jo no m'hi he trobat, Onavis, però les respostes de les noies són molt tranquilitzadores.

    Una abraçada, veuràs com s'arreglarà, ànims!

    ResponElimina